Voor een vlotte overgang van het onderwijs naar de arbeidsmarkt moet talenten de kans krijgen zich te ontwikkelen. Met steun van de Vlaamse Regering en de Provincie Limburg wilt Vlajo – Vlaamse Jonge Ondernemingen - leerlingen en studenten, zo jong mogelijk op zoek laten gaan naar hun eigen sterktes en de schoolbanken koppelen aan de praktijk. Met het project Mini-Ondernemingen wakkeren ze de ondernemingszin bij jongeren aan en krijgen leerlingen uit het secundair onderwijs ook de kans om te proeven van het ondernemerschap.
In de Vlajo Mini-Ondernemingen bedenken leerlingen producten, diensten en oplossingen die ze omzetten in een tastbare studentenonderneming. De deelnemers verrichten marktonderzoek en stellen een businessplan op. Vervolgens staan ze zelf in voor het management, de administratie, de productie, de marketing, en de verkoop. Door de verkoop van aandelen zorgen zij bovendien voor een eigen kapitaal.
Uniek groeipad naar zelfstandig ondernemerschap
Dit schooljaar werden er weer een dertigtal Mini-Ondernemingen geregistreerd. Een kwart daarvan heeft vorige week in het Provinciehuis haar creativiteit en originaliteit getoond aan de hand van een bedrijfsfilmpje.
7 bedrijfjes werden bekroond met een ster voor het beste filmpje. 6 ondernemingen gingen aan de haal met de ster voor hun pitch. Sterren kunnen de jongeren verdienen door aan verschillende activiteiten deel te nemen en opdrachten uit te voeren.
“Limburg bruist van jong ondernemerschap. Dit bevestigt de nieuwe economische wind die in Limburg waait. De kansen zijn sterker dan ooit aanwezig. Toch blijft het cruciaal dat starters goed voorbereid de markt betreden en goed nadenken over álle facetten van hun onderneming. En dat doe je best zo vroeg mogelijk”, aldus gedeputeerde van Economie Tom Vandeput. “Het project Mini-Ondernemingen is wat dat betreft een interessante formule. De combinatie van leren en tegelijk doen vormt een uniek leerpad in de groei naar het zelfstandig ondernemerschap. De reële setting en begeleiding maken jongeren bewust van de sleutelelementen om op een succesvolle manier zaken te kunnen doen. Het stimuleert ondernemerstalent al in een vroeg stadium het beste van zichzelf te geven en voluit te gaan voor datgene waar ze goed in zijn. Samen met de economische kansen die in Limburg ontstaan kunnen ze worden omgezet in sterk ondernemerschap en economische groei.”
De volgende Vlajo Mini-ondernemingen mochten een eerste ster voor reclamefilmpje in ontvangst nemen:
- Hairport – Next Level X Hasselt
- BestieBar – viio Borgloon
- The Box – Sint-Michiel Leopoldsburg
- Chapa – Hasp-O Zepperen
- Swift Gift – Atlas College Genk
- 7 Say n | ever – Atlas College Genk
- Gen-Z – Sint-Michiel Leopoldsburg
De volgende Vlajo Mini-ondernemingen mochten een ster voor pitch in ontvangst nemen:
- BestieBar – viio Borgloon
- The Box – Sint-Michiel Leopoldsburg
- Chapa – Hasp-O Zepperen
- Swift Gift – Atlas College Genk
- 7 Say n | ever – Atlas College Genk
- Gen-Z – Sint-Michiel Leopoldsburg