De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om in de site te navigeren, of om te voorzien in door jou aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van jouw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker op maat gemaakte reclame en andere informatie te tonen.
Trage weg met wandelaar naast appartementsgebouwen

Het gemeentewegendecreet

De meeste trage wegen behoren tot de gemeentewegen. Dat zijn alle openbare wegen die onder het rechtstreekse en onmiddellijke beheer van de gemeente vallen, ongeacht de eigenaar van de wegzate. Ze volgen de voorschriften en principes vastgelegd in het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019. Het decreet is in werking getreden vanaf 1 september 2019.

De oude wet op de buurtwegen van 1841 werd opgeheven door het gemeentewegendecreet. De Atlas van de Buurtwegen blijft wél bestaan als juridisch document. Alle buurtwegen die bestonden op 1 september 2019 werden gemeentewegen.

Wat verandert door het gemeentewegendecreet?

  • De gemeente is verantwoordelijk voor het beheer, het onderhoud en de publieke toegankelijkheid van àlle gemeentewegen, inclusief de vroegere buurtwegen.
  • De gemeente is het eerste aanspreekpunt voor burgers en professionelen voor vragen in verband met (trage) wegen.
  • De gemeente is zelf volledig bevoegd voor het aanleggen, wijzigen, verplaatsen en/of opheffen van gemeentewegen op hun grondgebied. De procedures hiervoor zijn beschreven in het decreet.
  • De provincie geeft (enkel) een advies tijdens het openbaar onderzoek in deze procedures.

Wat is nieuw in het gemeentewegendecreet?

  • De gemeente heeft de mogelijkheid om een beleidskader “(trage) wegen” op te stellen met een visie op het (trage)wegenbeleid en een omkadering voor beslissingen over gemeentewegen. Dit is geen verplichting. Indien de gemeente geen beleidskader heeft, wordt er enkel rekening gehouden met de basisprincipes uit het decreet zelf.
  • De gemeente moet een gemeentelijk wegenregister opstellen, waarin alle beslissingen over rooilijnplannen en gemeentewegen verzameld worden.

Wat doet de provincie Limburg?

  • De provincie geeft advies tijdens het openbaar onderzoek voor het aanleggen, wijzigen, verplaatsen en/of opheffen van gemeentewegen, indien deze dossiers van belang zijn voor het netwerk van trage wegen en/of voor trage verplaatsingen.
  • De provincie geeft advies tijdens het openbaar onderzoek voor het opstellen van een gemeentelijk beleidskader (trage) wegen.
  • De provincie geeft advies over gemeentewegen en trage wegen bij het beoordelen van een omgevingsvergunning, indien de gemeente daarom vraagt.
  • Het Geoloket van de Atlas van de Buurtwegen is raadpleegbaar. Het bevat een scan van de originele plannen en alle beslissingen genomen volgens de wet op de buurtwegen.
  • Indien nodig geven we advies over de interpretatie van de beslissingen genomen door de deputatie in het verleden. Dit advies is juridisch niet-bindend.

Contactgegevens dienst

Mobiliteit, Directie Omgeving
Universiteitslaan 1
3500 Hasselt

tel. 011 23 83 40
e-mail mobiliteit@limburg.be

Openingsuren

Het Provinciehuis is elke werkdag geopend van 9.00 tot 12.00 u. en van 12.30 tot 17.00 u.

naar het online platform Limburg in cijfers

Nieuws

woensdag, 31 augustus 2022
Om op 1 september op àlle vlakken een goede start te maken en de verkeersveiligheid rond scholen extra in de verf te zetten, organiseren het provinciebestuur, de burgemeesters, de politiediensten en...
dinsdag, 09 augustus 2022
Dag van de Trage Weg 2022
Op 15 en 16 oktober vindt opnieuw de Dag van de Trage Weg plaats – en deze editie wordt extra feestelijk! Dit is hét moment om onze autovrije wegen, paden en doorsteekjes in de kijker te zetten. In heel...
vrijdag, 06 mei 2022
Pendelfonds subsidieert duurzaam woon-werkverkeer
Het woon-werkverkeer moet duurzamer. Het aandeel autosolisme (een persoon alleen in de wagen) in het woon-werkverkeer moet omlaag en het aandeel fiets en openbaar vervoer omhoog. De Vlaamse overheid...