De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer info
Ga verder
Onderwijs in Limburg

Techniek

Nog te vaak ontdekken kinderen hun technische talenten niet of te laat, waardoor ze een studiekeuze maken die minder goed past bij hun mogelijkheden en ook minder toekomstkansen biedt.

Uit studies blijkt dat leerlingen die in het basisonderwijs zelf aan de slag gaan met techniek bij de overstap naar het secundair onderwijs ook sneller kiezen voor een technische opleiding, als zij hebben ervaren daar aanleg voor te hebben.

Leerlingen, ouders en leerkrachten zijn vaak te weinig bekend met de mogelijkheden die het nijverheidstechnisch onderwijs bieden.

Ontdek Techniek Talent (2015)

Video

(Logo in beeld)
ONTDEK
TECHNIEKTALENT
.BE

(Tekst in beeld)
PETER BOGAERTS
Provinciaal Steunpunt Onderwijs

Peter Bogaerts staat voor het logo van Ontdek Techniektalent. Hij spreekt de kijker toe: "Met het project Ontdek Techniektalent willen we kinderen laten kennismaken met Techniek en Wetenschap, en hen op zo jong mogelijke leeftijd ook die talenten leren ontdekken."

(Tekst in beeld)
GARY JONES
Area Manager Central Europe/Benelux/IRE LEGO Education Europe

Gary Jones staat voor een afbeelding van een jongen die een boek leest en vertelt in het Engels. Wat hij vertelt, wordt vertaald in de ondertiteling. Tussendoor worden beelden getoond van leerlingen die met LEGO-blokken leren.

Gary Jones legt uit: "We zijn in staat geweest om dit project te ontwikkelen met de provincie Limburg, die het inzicht had om verder te kijken dan het gebruikelijke onderwijs en een partnership aan te gaan met ons, LEGO Education, en zo nieuwe manieren van lesgeven te introduceren in scholen. We zijn gestart met een LEGO Education Innovation Studio. Alle informatie en organisatie stroomt watervalsgewijs vanuit de LEGO Education Innovation Studio naar 26 secundaire scholen, om dan verder meer dan 300 basisscholen te bereiken. De ganse provincie is op die manier betrokken. En het project zelf is uniek voor LEGO Education. Het is de eerste keer dat  een ganse provincie betrokken is bij één en hetzelfde project met alle scholen die leren volgens dezelfde methode."

Peter Bogaerts vertelt "Door een goed uitgebreid netwerk kunnen we meer dan 300 Limburgse basisscholen bereiken. De sleutel hiertoe zijn de 26 technische secundaire scholen die tot het netwerk behoren. Deze ankerscholen zorgen niet alleen voor de verspreiding van de materialen, maar zorgen ook voor ondersteuning, en dit zelfs tot op de klasvloer."

(Tekst in beeld)
LUC EVENS
Technisch Adviseur Coördinator TISM Bree

Luc Evens zegt: "Als ankerschool proberen we het netwerk zo goed mogelijk te organiseren, uit te breiden en te onderhouden met de lagere scholen."
Ondertussen bekijken twee mannen het scherm van een laptop. Er staat een kleine windmolen van LEGO op hun tafel.
Luc Evens vertelt verder: "De bedoeling is dat wij de professionele kennis die onze mensen hebben proberen over te brengen naar de lagere scholen, maar het gaat niet alleen over professionele kennis en techniek. Het gaat over een wisselwerking. De lesjes die georganiseerd zijn, de projecten die uitgewerkt zijn, worden besproken en de positieve elementen, de good practices, proberen we voort te zetten en uit te wisselen."

(Tekst in beeld)
TECHNIEKMOBIEL

Peter Bogaerts zegt: "Het project zet zich ook nog steeds in rond de techniekmobiel, een techniekmobiel die in meer dan 97 procent van de Limburgse basisscholen aanwezig is. Met LEGO Education snijden we een nieuw hoofdstuk aan. LEGO Education staat vooral voor probleemoplossend denken en handelen. Wanneer we die aspecten koppelen aan de leefwereld en het ontwerpend aspect, hebben we meteen een mooi verhaal."

(Tekst in beeld)
MARTIN ENGELS
Master Trainer Europe LEGO Education Academy

Martin Engels staat voor een muur van LEGO. Achter hem zijn drie mensen met elkaar in gesprek. Martin legt in het Engels uit (de ondertitels zijn een vertaling): "De LEGO Education-benadering helpt studenten bij het leren oplossen van concrete problemen op een betrokken manier en passend in het leerplan."

(Tekst in beeld)
STEM
Science Technology
Engineering Mathematics

Martin Engels gaat verder: "In STEM bijvoorbeeld kan het lezen over tandwieloverbrenging abstract lijken. Maar stel dat we een kleine carrousel bouwen voor Sam en Sally, en ze willen sneller gaan. Dan kunnen we onze eigen tandwieloverbrenging construeren en ze zo sneller laten gaan. Zo raken we betrokken bij het probleem en ervaren we zelf hoe het werkt. We passen daarna toe wat we hebben geleerd. Dus  wanneer we dingen bouwen met onze handen, bouwen we tegelijkertijd aan onze kennis."

(Tekst in beeld)
ERLWINNE DIGNEFFE
Directeur Basisschool GO Wonderwijs Alken

Erlwinne Digneffe staat op de speelplaats. Op de achtergrond zijn leerlingen aan het voetballen en spelen. Ze vertelt: "Met LEGO Education wordt het creatief denken en het leerproces van de kinderen naar een hoger niveau gebracht. Kinderen gaan creatief aan de slag, moeten hierbij al hun vakken en doelen proberen waar te maken. En dit gaat zeker lukken, daar hier zowel wiskunde, techniek, taalvaardigheid als ICT aan bod zullen komen, en dit vakoverschrijdend."

(Tekst in beeld)
WIM BORREMANS
Techniekcoach Stedelijke basisschool Kuringen

Wim Borremans zit in een klaslokaal. De leerlingen zijn aan het programmeren met behulp van LEGO. Hij zegt: "Bij het tevoorschijn halen van de dozen waren de kinderen in principe direct enthousiast en wilden ze starten. Ze zijn dan beginnen te bouwen. Maar de volgende stap was dat ze in principe moesten leren programmeren. Ze moesten met programmeertaal bepaalde dingen leren laten bewegen. En zo zie je eigenlijk onmiddellijk dat heel veel kinderen schitteren in dit project, vooral dat de technische kantjes naar boven komen. Dat geeft mij als leerkracht een heel goed gevoel omdat ik van bepaalde kinderen nog niet echt wist waar hun talenten lagen."

(Tekst in beeld)
LIESELOTTE
Stedelijke basisschool Kuringen L5a

Lieselotte, één van de leerlingen, legt uit hoe het programmeren in zijn werk gaat: "We hebben een sensor die beweegt. Als je er je hand voor doet, dan beweegt hij. En daarna hebben we een krokodil gemaakt waarvan de bek open en toe ging, door de sensor te laten bewegen."

(Tekst in beeld)
LUCAS
Stedelijke basisschool Kuringen L5a

Lucas vertelt wat hij aan het programmeren is: "Wij zijn dansende vogeltjes aan het maken."

(Tekst in beeld)
ANTHONY
Stedelijke basisschool Kuringen L5a

Anthony vertelt over zijn project: "We hebben hier een motortje. Dit gaan we met deze kabel aan de laptop vastmaken. En er moet ook nog een sensortje op. En dan doen we het hele stappenplan hier op de laptop."

Luc Evens legt uit: "Om de aansluiting naar het hoger onderwijs goed voor te bereiden, moeten we rekening houden met een aantal factoren, zoals hun wetenschappelijke, wiskundige vaardigheden. Wat de professionele vaardigheden betreft, moeten we zorgen dat hun opleiding zo nauw mogelijk aansluit bij de vragen die de arbeidsmarkt op dit moment heeft."

(Tekst in beeld)
KRIS CLAES
Directeur Belangenbehartiging, Talent en Diensten VOKA

Kris Claes zit voor het logo van VOKA. Hij vertelt: "Vanuit VOKA - Kamer van Koophandel Limburg vinden wij het essentieel dat promotie gedaan wordt rond het technisch onderwijs. Elk initiatief om kinderen en ouders te sensibiliseren om de keuze te maken voor technisch onderwijs, is voor ons belangrijk."

Je ziet ondertussen een computeranimatie van één van de LEGO-projecten.

Kris Claes praat verder: "We merken dit elke dag bij onze leden-bedrijven, die heel hard zoeken naar de juiste match bij de juiste vacature. Dus in die zin denk ik ook dat wij merken dat onze ondernemingen bijdragen wensen te leveren, zowel in peterschapsprojecten als financiële ondersteuning, om in Limburg een andere mindset te krijgen rond het technisch onderwijs, omdat dit essentieel is naar de toekomst, naar de nabije toekomst, maar ook naar de verre toekomst, om onze Limburgse economie gaande te houden."

Erlwinne Digneffe, directeur Basisschool GO Wonderwijs Alken, besluit: "We zijn zeer trots dat we als Limburgse scholen mogen instappen in dit project. Het is een meerwaarde voor zowel de kinderen als de leerkrachten, een win-winsituatie, want wetenschap en techniek gaat hier een ongelooflijke meerwaarde krijgen, in de basisscholen en naar de toekomst van onze kinderen."

(Logo in beeld)
ONTDEK
TECHNIEKTALENT
.BE

(Tekst in beeld)
Provincie Limburg
AVS © 2015

Provincie Limburg is ook social