De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om in de site te navigeren, of om te voorzien in door jou aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van jouw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker op maat gemaakte reclame en andere informatie te tonen.

Paasbombardement in Hasselt (transcript)

vrijdag, 09 oktober 2020

BEELD
cirkelvormige radar met draaiende elektromagnetische golven
in de cirkel: de grenzen van de provincie Limburg
rechts en links: oorlogsvliegtuigen en vallende bommengeluid van elektromagnetische golven

TITEL IN BEELD
“Onder de RADAR”

BEELD
luchtfoto uit 1944-‘45, genomen door de geallieerden en de Duitsers; deze foto komt uit het project “Onder de radar. Zoek mee naar sporen uit WO II”, in samenwerking met de UGent.

BEELD
Jean Claes zit aan tafel, vóór het venster; hij houdt een krant vast; er staan planten op de vensterbank en bomen en struiken in de tuin.

JEAN CLAES VERTELT
Ik ben Jean Claes en heb altijd gewoond in “Overdemer” in Kuringen. Mijn verhaal begint eigenlijk toen ik 10 was, 75 jaar geleden, toen Hasselt écht ervaren heeft wat het is om gebombardeerd worden.

BEELD
luchtfoto uit 1944-‘45, genomen door de geallieerden en de Duitsers; deze foto komt uit het project “Onder de radar. Zoek mee naar sporen uit WO II”, in samenwerking met de UGent.

JEAN CLAES VERTELT
Het was paaszaterdag,  8 april ‘44,  rond de middag, dat herinner ik mij. Ik was thuis. Iedereen was gerust, we gingen middag eten. Ineens … er vallen bommen  ...  op anderhalve kilometer van bij ons.

BEELD
3 luchtfoto’s uit 1944-‘45, genomen door de geallieerden en de Duitsers; deze foto’s komen uit het project “Onder de radar. Zoek mee naar sporen uit WO II”, in samenwerking met de UGent.

JEAN CLAES VERTELT
Ja, mijn vader vluchtte naar de kelder. Dat kon … vanuit de leefkamer konden we met een trap naar onze kelder . Hij riep  mij, ik ben ook gegaan. Boven ons daverden de verandavensters, dat was heel vreemd. Ik denk wel dat ik tóch bang was. We doken naar beneden en dan hoorden wij vanop afstand dus die bommen vallen.

BEELDEN
luchtfoto van station Hasselt
2 luchtfoto’s uit 1944-‘45, genomen door de geallieerden en de Duitsers; deze foto’s komen uit het project “Onder de radar. Zoek mee naar sporen uit WO II”, in samenwerking met de UGent.
bewaarde bomkraters vandaag, in natuurgebied De Tommelen (Digitaal Hoogtemodel Vlaanderen)

JEAN CLAES VERTELT
Een beetje later zag je de rookpluim … anderen beweerden dat je de luchtdruk tot bij ons kon voelen … dat was zo’n eerste bombardement … Aan de stations was veel beweging en zoveel rook en stof, dat het een 10-tal minuten stil bleef, totdat alles weer bezonken was … en dat het doel dat ze wilden bereiken, dus het station, weer zichtbaar was.

BEELD
luchtfoto uit 1944-‘45, genomen door de geallieerden en de Duitsers; deze foto komt uit het project “Onder de radar. Zoek mee naar sporen uit WO II”, in samenwerking met de UGent.

JEAN CLAES VERTELT
De mensen in Schilpen waren erg verrast. Ook wij waren verrast. Maar wij zaten op veilige afstand. Toen is er een tweede raid gekomen … en een beetje nadien nog een derde.

BEELDEN
bewaarde bomkraters vandaag, in natuurgebied De Tommelen (Digitaal Hoogtemodel Vlaanderen)
6 luchtfoto’s uit 1944-‘45, genomen door de geallieerden en de Duitsers; deze foto’s komen uit het project “Onder de radar. Zoek mee naar sporen uit WO II”, in samenwerking met de UGent.

JEAN CLAES VERTELT
Ook vernam ik net van een oudere: “We waren toch zo verwonderd dat die vliegtuigen zo laag vlogen, maar die keer op 8 april, na een paar seconden  wisten we wel wat er gaande was … De werkhuizen, het station van Hasselt, al die vertrekkende spoorlijnen, die moesten verstoord worden. Wat we toen ook niet beseften, of wat ik tenminste niet besefte: wie zat er in die vliegtuigen? Dat waren de Amerikanen vooral, die de opdracht hadden … om hoog te vliegen richting Duitsland … en zo minder gevoelig waren voor het afweergeschut.

BEELD
luchtfoto in kleur van station Hasselt, aangrenzende weide met bewaarde bomkraters

JEAN CLAES VERTELT
Op 9 april, Pasen, was het rustig.  Heel wat mensen, waaronder mijn vader en mijn moeder en ikzelf, gingen kijken, naar wat er gebeurd was in Schilpen. We zagen de vernielde huizen … stukken van de weg die niet meer terug te vinden waren, het was heel indrukwekkend …

BEELD
affiche met foto’s van weggevoerden, krijgsgevangenen, burgerlijke slachtoffers en politiek gevangenen; links de Belgische driekleur

BEELD
grasveld met grote bomkrater

TEKST IN BEELD
met dank aan Heemkunde Hasselt-Kuringen
Jean-Michel Claes

TEKST IN BEELD
met dank aan Bart Smets, Hans Loix, René Duchamps, Carine Luts, IOED Haspengouw West

www.onderderadar.be
logo provincie Limburg


Ga terug naar www.onderderadar.be.

Deze functionaliteit is uitgeschakeld door je cookie policy instellingen.
Je kunt deze instellingen aanpassen op de cookie policy pagina.

BEELD
cirkelvormige radar met draaiende elektromagnetische golven
in de cirkel: de grenzen van de provincie Limburg
rechts en links: oorlogsvliegtuigen en vallende bommengeluid van elektromagnetische golven

TITEL IN BEELD
“Onder de RADAR”

BEELD
luchtfoto uit 1944-‘45, genomen door de geallieerden en de Duitsers; deze foto komt uit het project “Onder de radar. Zoek mee naar sporen uit WO II”, in samenwerking met de UGent.

BEELD
Jean Claes zit aan tafel, vóór het venster; hij houdt een krant vast; er staan planten op de vensterbank en bomen en struiken in de tuin.

JEAN CLAES VERTELT
Ik ben Jean Claes en heb altijd gewoond in “Overdemer” in Kuringen. Mijn verhaal begint eigenlijk toen ik 10 was, 75 jaar geleden, toen Hasselt écht ervaren heeft wat het is om gebombardeerd worden.

BEELD
luchtfoto uit 1944-‘45, genomen door de geallieerden en de Duitsers; deze foto komt uit het project “Onder de radar. Zoek mee naar sporen uit WO II”, in samenwerking met de UGent.

JEAN CLAES VERTELT
Het was paaszaterdag,  8 april ‘44,  rond de middag, dat herinner ik mij. Ik was thuis. Iedereen was gerust, we gingen middag eten. Ineens … er vallen bommen  ...  op anderhalve kilometer van bij ons.

BEELD
3 luchtfoto’s uit 1944-‘45, genomen door de geallieerden en de Duitsers; deze foto’s komen uit het project “Onder de radar. Zoek mee naar sporen uit WO II”, in samenwerking met de UGent.

JEAN CLAES VERTELT
Ja, mijn vader vluchtte naar de kelder. Dat kon … vanuit de leefkamer konden we met een trap naar onze kelder . Hij riep  mij, ik ben ook gegaan. Boven ons daverden de verandavensters, dat was heel vreemd. Ik denk wel dat ik tóch bang was. We doken naar beneden en dan hoorden wij vanop afstand dus die bommen vallen.

BEELDEN
luchtfoto van station Hasselt
2 luchtfoto’s uit 1944-‘45, genomen door de geallieerden en de Duitsers; deze foto’s komen uit het project “Onder de radar. Zoek mee naar sporen uit WO II”, in samenwerking met de UGent.
bewaarde bomkraters vandaag, in natuurgebied De Tommelen (Digitaal Hoogtemodel Vlaanderen)

JEAN CLAES VERTELT
Een beetje later zag je de rookpluim … anderen beweerden dat je de luchtdruk tot bij ons kon voelen … dat was zo’n eerste bombardement … Aan de stations was veel beweging en zoveel rook en stof, dat het een 10-tal minuten stil bleef, totdat alles weer bezonken was … en dat het doel dat ze wilden bereiken, dus het station, weer zichtbaar was.

BEELD
luchtfoto uit 1944-‘45, genomen door de geallieerden en de Duitsers; deze foto komt uit het project “Onder de radar. Zoek mee naar sporen uit WO II”, in samenwerking met de UGent.

JEAN CLAES VERTELT
De mensen in Schilpen waren erg verrast. Ook wij waren verrast. Maar wij zaten op veilige afstand. Toen is er een tweede raid gekomen … en een beetje nadien nog een derde.

BEELDEN
bewaarde bomkraters vandaag, in natuurgebied De Tommelen (Digitaal Hoogtemodel Vlaanderen)
6 luchtfoto’s uit 1944-‘45, genomen door de geallieerden en de Duitsers; deze foto’s komen uit het project “Onder de radar. Zoek mee naar sporen uit WO II”, in samenwerking met de UGent.

JEAN CLAES VERTELT
Ook vernam ik net van een oudere: “We waren toch zo verwonderd dat die vliegtuigen zo laag vlogen, maar die keer op 8 april, na een paar seconden  wisten we wel wat er gaande was … De werkhuizen, het station van Hasselt, al die vertrekkende spoorlijnen, die moesten verstoord worden. Wat we toen ook niet beseften, of wat ik tenminste niet besefte: wie zat er in die vliegtuigen? Dat waren de Amerikanen vooral, die de opdracht hadden … om hoog te vliegen richting Duitsland … en zo minder gevoelig waren voor het afweergeschut.

BEELD
luchtfoto in kleur van station Hasselt, aangrenzende weide met bewaarde bomkraters

JEAN CLAES VERTELT
Op 9 april, Pasen, was het rustig.  Heel wat mensen, waaronder mijn vader en mijn moeder en ikzelf, gingen kijken, naar wat er gebeurd was in Schilpen. We zagen de vernielde huizen … stukken van de weg die niet meer terug te vinden waren, het was heel indrukwekkend …

BEELD
affiche met foto’s van weggevoerden, krijgsgevangenen, burgerlijke slachtoffers en politiek gevangenen; links de Belgische driekleur

BEELD
grasveld met grote bomkrater

TEKST IN BEELD
met dank aan Heemkunde Hasselt-Kuringen
Jean-Michel Claes

TEKST IN BEELD
met dank aan Bart Smets, Hans Loix, René Duchamps, Carine Luts, IOED Haspengouw West

www.onderderadar.be
logo provincie Limburg


Ga terug naar www.onderderadar.be.