De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om in de site te navigeren, of om te voorzien in door jou aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van jouw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker op maat gemaakte reclame en andere informatie te tonen.

Achtergrondinfo

Een fietsbrug komt er uiteraard niet zomaar ...

Waarom een fietsbrug?

De verkeerssituatie op het Sas is behoorlijk “druk” te noemen. Fietsers en wandelaars moeten de oversteek delen met (soms zwaar) gemotoriseerd verkeer. Door de aanleg van de nieuwe Trichterheideweg zal het autoverkeer mogelijk nog toenemen.

Daarnaast maken fietsers vandaag al enorm veel gebruik van het Sas, zowel voor functionele verplaatsingen als voor toeristische en recreatieve fietstochtjes. Ook de mountainbikeroute passeert over het Sas. Echter, de kwaliteit van de infrastructuur kan beter. Een fietssuggestiestrook kan je moeilijk een degelijke fietsinfrastructuur noemen. De fietssuggestiestroken zijn zeer smal, de borduur is erg hoog, en het verkeer passeert er rakelings langs je stuur.

Willen we fietsverkeer aanmoedigen, dan is het belangrijk om te investeren in veilige en aangename fietsinfrastructuur. Op deze locatie is het nodig om de contactpunten (oversteken) veiliger te maken en een veilige oversteek over het Albertkanaal te garanderen. Geen enkele andere oplossing kan de kwaliteit van een aparte fietsbrug evenaren.

Waarom van oever wisselen?

Een fietssnelweg brengt je vlot, veilig en comfortabel naar waar je moet zijn. We spenderen veel tijd en aandacht aan het uitdenken van de tracés die deze doelstelling zo goed mogelijk kunnen waarmaken. Op de zuidelijke oever ten westen van het Sas (Hasselt – Ham) zijn er te veel obstakels om een kwalitatieve fietssnelweg te realiseren. Denk aan de watergebonden activiteiten ter hoogte van Quartier Canal, mogelijke oversteken ter hoogte van het gevangeniscomplex, regelmatig kaaigebruik in Stokrooie (Baldewijns) en aan het industrieterrein Zolder-Lummen (Stradus NV).

Waarom hier van oever wisselen?

Uiteraard werden verschillende locaties in overweging genomen. Het uitgangspunt is steeds het comfort en de veiligheid van de fietser, én de infrastructurele mogelijkheden ter plaatse. Een aparte fietsbrug aan het sluizencomplex in Godsheide bleek de beste optie.

naar het online platform Limburg in cijfers

Nieuws

maandag, 19 februari 2024
Veilig naar school
Op maandag 19 februari gaan 150.000 Limburgse kinderen terug naar school na een deugddoende krokusvakantie. Voorbijgaande jaren vond de “Veilig naar school”-actie enkel plaats in september. Vanaf dit...
vrijdag, 09 februari 2024
Gedeputeerde Bert Lambrechts (rechts) feliciteert Hendrik Claes, de miljoenste fietser op de Langeman.
Aan fietsbrug de Langeman passeerde vrijdagmiddag de miljoenste fietser. De eer viel te beurt aan de heer Hendrik Claes uit Hasselt, die de brug quasi dagelijks gebruikt. “Deze symbolische kaap, iets...
vrijdag, 12 januari 2024
F74 - Fietssnelwegen.be
De F74 Hasselt-Eindhoven via Pelt, ook gekend als de Spoorlijn 18-fietssnelweg, heeft tussen Houthalen-Helchteren en Hamont-Achel meer dan 30 kruisingen met landbouwwegen en lokale wegen. Vanaf 10...

Provincie Limburg is ook social